Приставки глаголов
1. Приставки глаголов английского языка
Мы с вами уже рассмотрели приставки, которые образуют новые существительные и прилагательные. Теперь давайте рассмотрим приставки, образующие новые глаголы.
re- (againorback)
Пример:
react (реагировать)
recollect (вспомнить)
recover (выздороветь)
remember (помнить)
remind (напоминать)
rename (переименовать)
repeat (повторить)
return (возвращаться)
dis- (reverses the meaning of the verb)
Пример:
disagree (не соглашаться)
disconnect (разъединить)
discover (обнаружить)
dislike (не любить)
disappear (исчезнуть)
disrespect (не уважать)
distract (отвлекать)
over- (too much)
Пример:
overcome (преодолеть)
overdo (перестараться)
overeat (переедать)
overwork (переработать)
overlook (просмотреть)
Обратите внимание:
overlook (noun) – обзор
to overlook (verb) - просмотреть, упустить из виду
un- (reverses the meaning of the verb)
Пример:
undo (отменить сделанное)
unlock (отпереть)
unplug (отключить)
unwrap (развернуть)
mis- (badly or wrongly)
Пример:
mislead (вводить в заблуждение)
misplace (положить не на то место)
mistreat (плохо обращаться)
misguide (вводить в заблуждение)
out- (more or better than others)
Пример:
outnumber (превосходить количеством)
outlast (продержаться дольше)
outbid (перебивать цену)
outrun (обогнать)
be- (make or cause)
Пример:
become (становиться)
befriend (подружиться)
behave (вести себя)
belittle (преуменьшать)
believe (верить)
belong (принадлежать)
bewitch (околдовать)
ex- (out of, from)
Пример:
exchange (обменять)
exclude (исключать)
exist (существовать)
expand (расширять)
explain (объяснять)
export (экспортировать)
extract (извлекать)
co- (together)
Пример:
co-exist (сосуществовать)
co-operate (сотрудничать)
co-own (совладеть)
Примечание:
Слова coexist и cooperate могут писаться без дефиса.
de- (separation, reverse action)
Пример:
destroy (разрушать)
decrease (понижать)
deconstruct (разрушать, разбирать)
devalue (обесценивать)
deselect (отменить выбор)
This prefix also has contrary meanings:
- intensifier (=completely)
- from, down, away
depend (зависеть)
describe (описывать)
demand (требовать)
delay (задерживать, откладывать)
depress (подавлять, понижать)
defeat (нанести поражение)
decide (решить)
fore- (earlier, before)
Пример:
foresee (предвидеть)
forego (предшествовать)
foreclose (предрешать)
pre- (before)
Пример:
predict (предсказать)
prefer (предпочитать)
prepare (приготовить)
prevent (предотвратить)
per- (through, very)
Пример:
perceive (воспринимать)
perform (выступать)
persevere (упорно продолжать)
persuade (убедить)
pro- (forward)
Пример:
proceed (продолжать)
prohibit (запрещать)
protect (защищать)
provide (обеспечить)
under- (not enough)
Пример:
underestimate (недооценивать)
understand (понять)
undertake (предпринимать)
undergo (испытывать, подвергаться)
Это самые распространенные приставки, которые используются для формирования глаголов. Сложность их использования состоит в том, что некоторые из них очень похожи, и иногда сложно понять, которую из них следует использовать.
2. Приставки глаголов, вызывающие сложности
Рассмотрим приставки, которые чаще всего вызывают трудности у учащихся.
for- и fore-
Приставка for- имеет значение «прочь, в сторону, крайне, неверно» и встречается достаточно редко. Многие слова с этой приставкой являются устаревшими, хотя есть и такие, которые до сих пор активно используются в языке.
Пример:
forbear (воздерживаться)
forbid (запрещать)
forget (забывать)
forgive (прощать)
forsake (покидать, отвергать)
forgo (отказываться от)
Приставка fore- имеет значение «до, заранее, впереди»
Пример:
forego (предшествовать)
foreshadow (предвещать)
forejudge (предрешать)
de-, dis- и di-
Приставки de-, dis-, di- имеют похожие значения. Чаще всего путаются между собой de- и di-, которые имеют одинаковое произношение [di]. Приставка de- имеет значения «удаление, отрицание, отделение, понижение, обратное действие»
Пример:
deduct (вычитать, отнимать)
deform (деформировать)
demote (понижать в должности)
Приставка dis- имеет значение «обратное действие, отрицание, убирание, отделение»
Пример:
like - dislike (любить - не любить)
obey - disobey (повиноваться - не повиноваться)
close - disclose (закрывать - раскрывать)
Приставка di- является вариантом приставки dis-. Она использовалась в латинском языке перед определенными согласными и осталась в таком виде в английском языке.
Пример:
digest (переваривать, усвоить)
distress (причинять страдания)
divert (отклонять, отвлекать)
divide (делить, разделять)
divorce (расторгать брак)
Примечание:
Приставка di- в некоторых случаях произносится как [dai].
Пример:
digest, divert, direct
Существует также приставка dys-, которая используется преимущественно в медицинских терминах.
Пример:
dysfunction (дисфункция)
dyslexia (дислексия)
3. Приставки, используемые с глаголами
Рассмотрите еще некоторые приставки, используемые с глаголами.
a-
Пример:
abide (терпеть)
arise (возникнуть)
awake (проснуться)
ad-
Пример:
advance (продвигать)
advise (советовать)
af-
Пример:
affect (влиять)
afford (позволить себе)
ap-
Пример:
appoint (назначить)
appreciate (ценить)
approach (приближаться)
approve (одобрять)
down-
Пример:
downgrade (понижать)
download (скачивать)
en-
Пример:
enable (создать возможность)
enact (вводить в действие)
enforce (вводить в исполнение)
engage (заниматься чем-то)
enlighten (просвещать)
enquire (наводить справки)
inter-
Пример:
interfere (вмешиваться)
interrupt (прерывать)
interact (взаимодействовать)
ob-
Пример:
object (возражать)
observe (наблюдать)
obstruct (преграждать)
sub-
Пример:
submit (подать на рассмотрение)
subdivide (подразделять)
submerge (погружать)
sup-
Пример:
supply (снабжать)
support (поддерживать)
suppose (полагать)
trans-
Пример:
transfer (перемещать)
transform (видоизменять)
transcribe (переписывать)
up-
Пример:
update (обновить)
upgrade (повысить, улучшить)
upload (загрузить)
with-
Пример:
withdraw (взять назад)
withhold (вычитать)
withstand (противостоять)
4. Практическое задание
Choose the correct prefix in each case.
1. We read the map wrongly and ended up __turning to the same place.
a) over-
b) re-
c) mis-
2. I think I __judge Laura. She's actually really nice.
a) dis-
b) over-
c) mis-
3. My mobile phone's dead. I need to __charge the battery.
a) dis-
b) over-
c) re-
4. It's easier to __come problems if you share them.
a) over-
b) dis-
c) mis-
5. I always hated it when my classmate __behaved.
a) mis-
b) over-
c) re-
6. It can take several weeks to __cover from flu.
a) mis-
b) re-
c) dis-
7. We __packed as soon as we got to the hotel, then we went for a walk.
a) dis-
b) mis-
c) un-
8. You can get a bad stomach from __eating.
a) mis-
b) over-
c) under-
9. My spell checker corrects a mistake whenever I __spell a word.
a) un-
b) mis-
c) dis-
10. That bill can't be right. I think he __charged me.
a) over-
b) re-
c) mis-
Check yourself - 1B, 2C, 3C, 4A, 5A, 6B, 7C, 8B, 9B, 10A
Вопросы к конспектам
Explain the meaning of the prefixes.
be-, dis-, pre-, ex-, out-, over-, under-, mis-, re-, co-.
Add the correct prefix.
1. John __slept and was late for work.
2. John left his job because he was __able to deal with such a large amount of work.
3. The two countries __operated to catch the criminal.
4. Kim found a dog on her doorstep which had obviously been __treated by its owner.
5. That child looks very thin. I think he must be __fed.
6. They had their electricity __connected because they didn’t pay the bill in time.
7. The train travels __stop from London to Edinburgh.
8. Our team isn’t playing well as they seem __capable of keeping possession of the ball today.
9. The road was blocked so we had to __tour.
10. The task is quite difficult. Don’t __estimate it.
* Fill in the correct form of the words in brackets.
The length (long) of the journey was beginning to cause a lot of _______ (frustrate) for everyone involved. Unfortunately, father got the blame, as he had been responsible for the ________ (organise) of the trip. ________ (impatient) had begun to set in when we realised we’d been given the wrong _________ (direct) by a well-meaning pedestrian. What is more, father’s ________ (popular) was not _________ (increase) by his _________ (insist) that we stop every hour or so to observe the scenery. The trip to France, he’d said, would _________ (broad) our horizons and provide us with both _________ (amuse) and __________ (educate). However, in ________ (real), it turned out to be an _______ (bear) waste of time and effort. It was then that we made the _________ (decide) never to listen to one of father’s _________ (propose) again.