Аффиксация Суффиксы глаголов

 1. Суффиксы глаголов

Су­ще­ству­ют суф­фик­сы, на­ли­чие ко­то­рых в слове под­ска­жет нам, что перед нами гла­гол. Это такие суф­фик­сы, как –ify, -ize / -ise, -ate, -en.

При­мер:

to intensify, to verify,

to characterize, to realize,

to separate, to integrate,

to sweeten, to deepen

 2. Суффиксы, формирующие временные формы

Неопре­де­лен­ная форма гла­го­ла – это ин­фи­ни­тив. Чтобы об­ра­зо­вать вре­меннýю форму гла­го­ла, мы можем до­ба­вить к его ин­фи­ни­ти­ву один из 3х суф­фик­сов.

1. -s creates 3rd person singular / Present Simple

При­мер:

He talks.

2. -ing creates Present Participle / used with be

При­мер:

He is talking.

3. -ed creates the Simple Past or Past Participle

При­мер:

He talked.

He had talked.

По­сколь­ку в ан­глий­ском языке су­ще­ству­ет мно­же­ство непра­виль­ных гла­го­лов (irregular verbs), мо­дель об­ра­зо­ва­ния Simple Past и Past Participle может ва­рьи­ро­вать­ся.

 3. Примеры глаголов с суффиксами

Рас­смот­ри­те еще при­ме­ры с суф­фик­са­ми гла­го­лов.

1. –ate: to allocate, abbreviate, accommodate, advocate, collaborate, educate, incorporate, deviate, exaggerate, integrate, etc.

2. –ify (to make): to simplify, fortify, beautify, amplify, verify, etc.

3. –ize (to make): to familiarize, emphasize, mobilize, analyze, realize, penalize, memorize, etc.

 4. Практическое задание

Guess a word and add a suffix to make it a verb.

e.g. There is a statue of this on Ellis Island off New York City. Add –ate behind to make a verb.

Correct answer: liberty → to liberate

1. This is the ‘I’ in ‘I.C.’ Add –ify behind to make a verb.

2. All humans should have this to make them worthy of respect. Add –ify behind to make a verb.

3. The end of something. Add –ize behind to make a verb.

4. A person who writes reviews of books, movies and performances. Add –ize behind to make a verb.

Check yourself: identity → identify; dignity → to dignify; final → to finalize; critic → to criticize.

 5. Особенность употребления суффиксов -ize и –ise;

Вы на­вер­ня­ка об­ра­ти­ли вни­ма­ние, что суф­фик­сы -izeи –ise имеют оди­на­ко­вое про­из­но­ше­ние, но раз­лич­ное на­пи­са­ние. В бри­тан­ском ва­ри­ан­те ан­глий­ско­го языка часто гла­го­лы с этими суф­фик­са­ми имеют 2 ва­ри­ан­та на­пи­са­ния.

При­мер:

organize – organise

recognize – recognise

normalize – normalise

 

В аме­ри­кан­ском ва­ри­ан­те ан­глий­ско­го языка таки слова пи­шут­ся с суф­фик­сом –ize.

 

6. Суффикс –ize

Суф­фикс -ize встре­ча­ет­ся во мно­гих по­лез­ных гла­го­лах. Неко­то­рые из них при­ве­де­ны ниже. Они ука­за­ны здесь со­глас­но аме­ри­кан­ско­му ва­ри­ан­ту на­пи­са­ния, то есть с суф­фик­сом -ize.

apologize - из­ви­нять­ся

authorize - упол­но­мо­чи­вать

capitalize - пре­вра­тить в ка­пи­тал

centralize - цен­тра­ли­зо­вать

characterize - ха­рак­те­ри­зо­вать

localize - ло­ка­ли­зо­вать

memorize - за­по­ми­нать

modernize - мо­дер­ни­зи­ро­вать

monopolize - мо­но­по­ли­зи­ро­вать

neutralize - ней­тра­ли­зо­вать

normalize - нор­ма­ли­зо­вать

organize - ор­га­ни­зо­вать

patronize - по­кро­ви­тель­ство­вать

rationalize - ра­ци­о­на­ли­зи­ро­вать

realize - ре­а­ли­зо­вать, осо­зна­вать

scrutinize - тща­тель­но изу­чать

specialize - спе­ци­а­ли­зи­ро­вать­ся

sterilize - сте­ри­ли­зо­вать

symbolize - сим­во­ли­зи­ро­вать

sympathize - со­чув­ство­вать

synchronize - син­хро­ни­зи­ро­вать

terrorize - тер­ро­ри­зи­ро­вать

utilize - ути­ли­зи­ро­вать

vandalize - вар­вар­ски раз­ру­шать

Вы на­вер­ня­ка об­ра­ти­ли вни­ма­ние, что суф­фик­сы -izeи –iseимеют оди­на­ко­вое про­из­но­ше­ние, но раз­лич­ное на­пи­са­ние. В бри­тан­ском ва­ри­ан­те ан­глий­ско­го языка часто гла­го­лы с этими суф­фик­са­ми имеют 2 ва­ри­ан­та на­пи­са­ния.

При­мер:

organize – organise

recognize – recognise

normalize – normalise

 

В аме­ри­кан­ском ва­ри­ан­те ан­глий­ско­го языка таки слова пи­шут­ся с суф­фик­сом –ize.

 7. Практическое задание

1. Рас­смот­ри­те сле­ду­ю­щие гла­го­лы и по­ста­рай­тесь до­га­дать­ся, в каком из них -ise яв­ля­ет­ся суф­фик­сом (толь­ко один гла­гол):

advertise, advise, comprise, exercise, rise, arise, revise, merchandise, supervise, surprise.

Вер­ный ответ – advertise.

2. Choose from one of the endings (-en, -ify, -ize) to create a verb and complete the sentence:

1. He told her that he (sympathy) with her problem but couldn’t do anything to help.

2. My belt feels a bit tight after that huge lunch. I think I’ll have to (loose) it a little.

3. She was severely (weak) by long illness she had.

4. There are many different ways to (class) areas of English Grammar.

5. If you are really sorry for what you said you won’t mind (apology).

6. There is no need to (critic) my work. I’m trying as hard as I can.

7. The pain in his back (less) as soon as he took the medication.

8. Everybody was (horror) by the news of the earthquake.

Check yourself – sympathized, loosen, weakened, classify, apologizing, criticize, lessened, horrified.

 8. Суффикс -yze

Суф­фикс -yze [aiz] встре­ча­ет­ся всего в несколь­ких гла­го­лах:

analyze, paralyze, catalyze.

В бри­тан­ском ан­глий­ском эти гла­го­лы пи­шут­ся analyse, paralyse, catalyze / catalyse.

Су­ще­стви­тель­ные, об­ра­зо­ван­ные от этих гла­го­лов, имеют сле­ду­ю­щие ва­ри­ан­ты на­пи­са­ния.

AmE: analyze (ана­ли­зи­ро­вать), analysis (ана­лиз), analyst (ана­ли­тик), analyzer (ана­ли­за­тор), analyzability (ана­ли­зи­ру­е­мость).

BrE: analyse, analysis, analyst, analyser, analyzability.

В неко­то­рых гла­го­лах -ise яв­ля­ет­ся не суф­фик­сом, а ча­стью корня.

Вопросы к конспектам

При­ве­ди­те по 5 при­ме­ров на каж­дый из суф­фик­сов -ify, -ize / -ise, -ate, -en.

Make verbs from the words in brackets.

1. I find it difficult to (priority) my work.

2. I'm studying medicine. I want to (special) in genetics.

3. I didn't understand what you just said. Could you (clear) it?

4. He loves insects. He can (identity) over 50 different types of beetle.

5. There are a lot of accidents on this road - the council should (width) it.

6. The time we spent apart only (strong) my love for him.

7. You didn't (specific) what flavour you wanted, so I got you chocolate.

8. His speech was too long. He should have (short) it.

9. He always thinks he's right. He never (apology) for his mistakes.

10. Thank you for the flowers you sent last month. They really (bright) up my room

*  Fill in the correct form of the words in brackets.

To be a nurse, a nursing  qualification  (qualify) is not all you need. As a nurse, your _______ (personal) plays a huge part in how _________ (success) you are in you work. Therefore, it’s very important to make an honest _________ (analyse) of your own character before you start a career in nursing. You should certainly not ________ (estimate) the challenges involved in the ________ (occupy). As a nurse, you need to have the _________ (able) to care for patients on both medical and a personal level. For example, ___________ (tolerant) of difficult patients is a very important quality. All in all, nursing may not always be _________ (enjoy), but very few other jobs give such a wonderful sense of __________ (achieve) each day.

Последнее изменение: Понедельник, 9 Октябрь 2017, 22:12