Аффиксация. Суффиксы прилагательных

 Вступительная часть

Этот урок по­свя­щен суф­фик­саль­но­му спо­со­бу об­ра­зо­ва­ния при­ла­га­тель­ных от дру­гих ча­стей речи. Неко­то­рые при­ла­га­тель­ные об­ра­зу­ют­ся от су­ще­стви­тель­ных, а неко­то­рые – от гла­го­лов. Рас­смот­рим несколь­ко ос­нов­ных мо­де­лей об­ра­зо­ва­ния при­ла­га­тель­ных.

 Образования прилагательных от существительных

Одна из мо­де­лей об­ра­зо­ва­ния при­ла­га­тель­ных – это до­бав­ле­ние суф­фик­са к су­ще­стви­тель­ным. Суф­фикс – это ча­стич­ка, ко­то­рая до­бав­ля­ет­ся к концу слова для ука­за­ния на его часть речи. Рас­смот­рим сле­ду­ю­щие при­ме­ры.

Су­ще­стви­тель­ное

При­ла­га­тель­ное

The sky was a spectacle.

It was a spectacular sky.

The sky was filled with colors.

It was colorful.

It was a colorful sky.

The sunset was red.

It looked reddish.

It was a reddish sky.

We felt awe.

It was awesome.

It was an awesome sight.

Об­ра­зо­ва­ние при­ла­га­тель­ных. Суф­фик­сы

Рас­смот­рим суф­фик­сы при­ла­га­тель­ных и их зна­че­ния.

Об­ра­зо­ва­ние при­ла­га­тель­ных. Суф­фик­сы  Muddy boots

Рис. 1. Muddy boots

-ful при­да­ет зна­че­ние «пол­но­ты ка­че­ства»: beautiful – пол­ный кра­со­ты, кра­си­вый;

-able (-ible) имеет зна­че­ние «спо­соб­ный, воз­мож­ный»: capable (спо­соб­ный на что-то, ода­рен­ный), eligible (мо­гу­щий, име­ю­щий право), readable (чи­та­бель­ный);

-less озна­ча­ет «от­сут­ствие ка­че­ства», также со­от­вет­ству­ет рус­ским пре­фик­сам без- и не-: careless (без­за­бот­ный), hopeless (без­на­деж­ный);

-al об­ра­зу­ет много при­ла­га­тель­ных от су­ще­стви­тель­ных: formal (фор­маль­ный), normal (нор­маль­ный);

-y часто об­ра­зу­ет ка­че­ствен­ные при­ла­га­тель­ные со зна­че­ни­ем «име­ю­щий это ка­че­ство»: muddy (гряз­ный, пе­ре­пач­кан­ный), healthy (здо­ро­вый);

-ive со­от­вет­ству­ет рус­ском суф­фик­су -ив- и об­ра­зу­ет при­ла­га­тель­ные от гла­го­лов: active (ак­тив­ный);

-ic об­ра­зу­ет при­ла­га­тель­ные от су­ще­стви­тель­ных: magnetic (маг­нит­ный, при­вле­ка­тель­ный);

-ent (-ant) имеет раз­лич­ные зна­че­ния: prudent (бла­го­ра­зум­ный), observant (на­блю­да­тель­ный), current (те­ку­щий);

-ing упо­треб­ля­ет­ся для того, чтобы вы­ра­зить ка­че­ство того, чем че­ло­век за­ни­ма­ет­ся: interesting (ин­те­рес­ное), tiring (утом­ля­ю­щее);

-ed упо­треб­ля­ет­ся для того, чтобы вы­ра­зить от­но­ше­ние че­ло­ве­ка к тому, чем он за­ни­ма­ет­ся: interested (за­ин­те­ре­со­ван­ный), tired (устав­ший);

Те­перь более по­дроб­но рас­смот­рим суф­фик­сы, ко­то­рые по­мо­га­ют об­ра­зо­вать при­ла­га­тель­ные от су­ще­стви­тель­ных, а также их зна­че­ния.

Suffix

Meaning

Noun – Adjective

-al

relating to

accident – accidental

region – regional

person – personal

-ary

relating to quality or place

custom – customary

compliment – complimentary

honor – honorary

-ful

full of

beauty – beautiful

skill – skilful

wonder – wonderful

success – successful

-ic

having the nature of; caused by

athlete – athletic

photograph – photographic

base – basic

science – scientific

-ical

having the nature of

magic – magical

practice – practical

logic – logical

statistics – statistical

-ish

origin, nature

fool – foolish

child – childish

-less

without

power – powerless

use – useless

friend – friendless

home – homeless

-like

like

life – lifelike

child – childlike

-ly

like

friend – friendly

day – daily

cost – costly

order – orderly

-ous

quality, nature

poison – poisonous

courtesy – courteous

danger – dangerous

mystery – mysterious

-y

like

rain – rainy

mess – messy

fun – funny

spot – spotty

dirt – dirty

 

Образование прилагательных от глаголов

Дру­гая мо­дель об­ра­зо­ва­ния при­ла­га­тель­ных – это до­бав­ле­ние суф­фик­са к гла­го­лам. Ниже пред­став­ле­ны наи­бо­лее рас­про­стра­нен­ные среди таких суф­фик­сов.

Suffix

Meaning

Verb – Adjective

-able

able, can do

agree – agreeable

expand – expandable

remark – remarkable

-ible

able, can do

access – accessible

flex – flexible

force – forcible

permit – permissible

-ant

performing agent

please – pleasant

resist – resistant

rely – reliant

vacate – vacant

excel – excellent

-ent

performing agent

urge – urgent

depend – dependent

differ – different

-ive

causing effect

attract – attractive

possess – possessive

create – creative

prevent – preventive

-ing

causing effect

amuse – amusing

relax – relaxing

excite – exciting

surprise – surprising

-ed

receiving effect

amuse – amused

relax – relaxed

excite – excited

surprise – surprised

-en

receiving effect

freeze – frozen

braze – brazen

 Типичные ошибки

Бы­ва­ют пред­ло­же­ния, в ко­то­рых труд­но по­до­брать пра­виль­ное слово – су­ще­стви­тель­ное или при­ла­га­тель­ное. Когда вы хо­ти­те узнать, яв­ля­ет­ся со­мни­тель­ное слово су­ще­стви­тель­ным или при­ла­га­тель­ным, по­ставь­те перед ним «очень» (very). На­при­мер:

His answer was logic but I didn’t agree with him.

It’s very logic. – No! (logic – су­ще­стви­тель­ное)

It’s very logical. – Yes! (logical – при­ла­га­тель­ное)

His answer was logical but I didn’t agree with him (рис. 2).

His answer was logical but I didn’t agree with him

Рис. 2. Logical thinking

Ино­гда труд­но­сти воз­ни­ка­ют и с вы­бо­ром между двумя од­но­ко­рен­ны­ми при­ла­га­тель­ны­ми.

1. Do you know where I can an economic car? – No!

Do you know where I can buy an economical car? – Yes! (money saving, affordable, gas saving)

2. Jack is a tasty dresser. – No! (tasty упо­треб­ля­ет­ся с едой)

Jack is a tasteful dresser. – Yes! (tasteful упо­треб­ля­ет­ся в кон­тек­сте моды – хо­ро­шо оде­тый, имеет хо­ро­ший вкус)

3. Don’t shout at my son. He’s a very sensible person. – No! (sensible – здра­во­мыс­ля­щий)

Don’t shout at my son. He’s a very sensitive person. – Yes! (sensitive – ра­ни­мый)

Adjectives (similar but different)

Об­ра­ти­те вни­ма­ние на сле­ду­ю­щие пары при­ла­га­тель­ных и будь­те осмот­ри­тель­ны в их упо­треб­ле­нии.

Verb

Similar but different pairs

awe

It was an awesome movie.

(having a great quality, inspiring)

 

It was an awful movie.

(having a terrible quality)

depend

We have two dependent children.

(needing someone for care)

 

We have two dependable children.

(having a nature of completing promises)

light

She has light hair.

(a natural quality)

 

She has lightened hair.

(an unnatural/changed quality)

love

He is a loving son.

(having a quality of giving love)

 

He is a lovable son.

(having a nature of attracting love)

sense

He is a sensible person.

(reasonable)

 

He is a sensitive person.

(easily irritated or hurt)

 Практическая часть

Упраж­не­ние 1. Про­чи­тай­те пред­ло­же­ния и вы­бе­ри­те пра­виль­ную форму при­ла­га­тель­но­го.

1. A new scientific/scientifical study shows that lab rats live short lives!

2. Experiments cause their lives to be short/shortened.

3. Scientists use rats because they are sensitive/sensible to small changes.

4. Experiments on rats are useful in medical/medic research.

5. Their lives are worthless/worthy of good treatment.

Key: 1-scientific, 2-shortened, 3-sensisitve, 4-medical, 5-worthy.

Упраж­не­ние 2. Про­чи­тай­те текст и ис­правь­те ошиб­ку в упо­треб­ле­нии вы­де­лен­ных при­ла­га­тель­ных.

In difficult (1) economical times, people tend to become more practical in their daily lives. That is to say, they cut back on unnecessary activities and keep what is most (2) logic. For example, people who are used to eating out on a daily basis may decide to eat at home a few more nights each week. Or they may choose to socialize by having people over for a (3) home-cook dinner. Another method of saving is cutting down on visits to (4) person care services. People may wait an extra week for haircuts or drop extra services such as pedicures and manicures. People take car trips for their vacations to less (5) costing destinations. Memberships to sports clubs are seen as luxuries, while memberships to gyms viewed as more (6) basically. Clothing purchases become more practical. Matching shoes to outfits is a thing of the past – unfashionable. What does not change is (7) surprised. People continue buying their children toys and taking them to amusement parks. People continue purchasing the latest (8) technologic inventions in televisions, computers, tablets and phones. This is logical because they can still need entertainment and these are in-house options. People buy gourmet foods in their supermarkets, and they buy (9) fancy-like kitchen equipment such as small electric panini grills, coffee makers with capsules, and soda makers. This is their reward for being thrifty. In short, in tough times, people change their big out-of-house luxuries to little in-house luxuries. People set aside their (10) comfortable for their children’s needs. Big showy expenses are in poor taste. Small, in-house expenses are in good taste.

Key: 1-ecomonic, 2- logical, 3-home-cooked, 4-personal, 5-costly, 6-basic, 7-surprising, 8-technological, 9-fancy, 10-comfort.

Task 2. Glossary

Об­ра­ти­те вни­ма­ние на глос­са­рий к упраж­не­нию 2 (рис. 3, 4).

Глос­са­рий к упраж­не­нию 2 "Про­чи­тай­те текст и ис­правь­те ошиб­ку в упо­треб­ле­нии вы­де­лен­ных при­ла­га­тель­ных."

Рис. 3. Глос­са­рий к упраж­не­нию 2

Глос­са­рий к упраж­не­нию 2 - Продолжение

Рис. 4. Глос­са­рий к упраж­не­нию 2. Про­дол­же­ние

 Заключительная часть

Итак, на дан­ном уроке мы рас­смот­ре­ли раз­лич­ные суф­фик­сы при­ла­га­тель­ных и осо­бен­но­сти их упо­треб­ле­ния.

Вопросы к конспектам

1. Вы­учить как можно боль­ше при­ме­ров при­ла­га­тель­ных, об­ра­зо­ван­ных суф­фик­саль­ным спо­со­бом.

2. Вме­сто мно­го­то­чия впи­ши­те со­от­вет­ству­ю­щие ан­глий­ские при­ла­га­тель­ные:

1. enjoy (на­сла­ждать­ся) – … (при­ят­ный)

2. hospitalize (по­ме­щать в боль­ни­цу) – … (го­сте­при­им­ный)

3. forget (за­бы­вать) – … (неза­бы­ва­е­мый)

4. help (по­мо­гать) – … (бес­по­мощ­ный)

5. respond (от­ве­чать) – … (от­вет­ствен­ный)

6. humor (юмор) – … (смеш­ной)

7. nerve (нерв) – … (нерв­ный)

8. fame (слава, из­вест­ность) – … (зна­ме­ни­тый)

9. impress (про­из­во­дить впе­чат­ле­ние) – … (впе­чат­ля­ю­щий)

10. danger (опас­ность) – … (опас­ный)

11. use (ис­поль­зо­вать) – … (бес­по­лез­ный)

12. create (тво­рить, со­зда­вать) – … (твор­че­ский)

13. talk (го­во­рить) – … (раз­го­вор­чи­вый)

14. expenses (рас­хо­ды, из­держ­ки) – … (до­ро­гой)

15. care (за­бо­тить­ся) – … (за­бот­ли­вый, вни­ма­тель­ный).

2 *. Вы­бе­ри­те слово с нуж­ным по смыс­лу суф­фик­сом.

1. I know Jim Kerry is very popular but I find him totally childish / childlike. 2. I couldn’t work out whom the letter was from. The signature was childish / childlike. 3. Sophie is extremely sensitive / sensible at the moment. Anything you say seems to upset her. 4. Karen is not a very sensitive / sensible person. She wore high-heeled shoes for our four-mile walk. 5. I’ve never known her to tell a lie. She’s a very true / truthful person. 6. I can never watch sad films that are based on true / truthful a story. They always make me cry. 7. Susan is so intolerable / intolerant of other people. She never accepts anyone else’s opinion, and she always thinks she knows best. 8. I find Mark’s behavior intolerable / intolerant. It’s unfair to be so selfish. 9. We’re having an economic / economical crisis at the moment. James has lost his job and I don’t know how we are going to pay the rent. 10. It’s more economic / economical to drive slowly. You can do a lot more miles to the gallop.

Последнее изменение: Понедельник, 9 Октябрь 2017, 22:02