Complex Object. Сложное дополнение

 Грамматическая форма сложного дополнения

В рус­ском языке нет та­ко­го грам­ма­ти­че­ско­го яв­ле­ния, как слож­ное до­пол­не­ние, по­это­му стоит об­ра­тить осо­бое вни­ма­ние на эту тему.

Слож­ное до­пол­не­ние имеет в своем со­ста­ве до­пол­не­ние с ин­фи­ни­ти­вом.

При­мер:

I want Ann to understand me. – Я хочу, чтобы Энн меня по­ня­ла.

I would like him to drive the car. – Я хочу, чтобы он вел ма­ши­ну.

После грам­ма­ти­че­ской ос­но­вы идет су­ще­стви­тель­ное или ме­сто­име­ние в кос­вен­ном па­де­же, а далее – ин­фи­ни­тив.

На рус­ский язык такие пред­ло­же­ния пе­ре­во­дят­ся с по­мо­щью при­да­точ­но­го пред­ло­же­ния.

 Практическое задание

По­тре­ни­руй­тесь об­ра­зо­вы­вать пред­ло­же­ния по таб­ли­це:

I

We

Our friends

My mother

The teacher

want

wants

would like

them

Nick

the pupils

us

to win

to practice

to play

to run

Табл. 1. Прак­ти­че­ское за­да­ние.

У вас могут по­лу­чить­ся такие ва­ри­ан­ты:

1.      I want Nick to practice.

2.      My mother wants us to play.

3.      The teacher would like the pupils to win.

4.      Our friends would like them to run.

5.      I want them to play.

 Сложное дополнение в отрицательных предложениях

Complex object также ис­поль­зу­ет­ся в от­ри­ца­тель­ных пред­ло­же­ни­ях.

При­мер:

I don’t want you to read this letter. – Я не хочу, чтобы ты читал это пись­мо.

They wouldn’t like children to do this job. – Они не хо­те­ли бы, чтобы дети де­ла­ли эту ра­бо­ту.

She doesn't want me to go there. – Она не хочет, чтобы я туда шла. 

 

Практическое задание

За­пол­ни­те про­пус­ки сле­ду­ю­щи­ми вы­ра­же­ни­я­ми:

Would like или wouldn’t like

Want или don’t want

Wants или doesn’t want

1.      I _______ you to wash the dishes.

2.      The teacher ________ her students to work hard.

3.      Mother _________ her son to smoke.

4.      The teachers ________ the pupils to miss classes.

5.      My friend _________ me to help him.

6.      The teacher _________ the pupils to be late for school.

Про­верь­те себя:

1.      I want you to wash the dishes.

2.      The teacher would like her students to work hard.

3.      Mother doesn’t want her son to smoke.

4.      The teachers wouldn’t like the pupils to miss classes.

5.      My friend wants me to help him.

6.      The teacher doesn’t want the pupils to be late for school.

 Глаголы, которые используются в сложном дополнении

Су­ще­ству­ет ряд гла­го­лов, ко­то­рые чаще всего ис­поль­зу­ют­ся в кон­струк­ции Complex Object, их сле­ду­ет за­пом­нить: expect, know, like, hate etc.

При­мер:

I know him to be a great artist.

He expects her to translate the text.

The teachers usually don’t like their students to copy their homework.

 Особенность глаголов let и make

Су­ще­ству­ют, также, гла­го­лы, после ко­то­рых не ста­вит­ся ча­стич­ка to. Чаще всего из этой груп­пы гла­го­лов встре­ча­ют­ся гла­го­лы let и make.

При­мер:

Mother made me wash the dishes. – Мама за­ста­ви­ла меня по­мыть по­су­ду.

The teacher doesn’t let us copy at the tests. – Учи­тель не раз­ре­ша­ет нам спи­сы­вать на кон­троль­ных ра­бо­тах.

Об­ра­ти­те вни­ма­ние на ис­поль­зо­ва­ние ин­фи­ни­ти­ва в пас­си­ве. Если ос­нов­ной гла­гол стоит в пас­си­ве, то гла­го­лы let и make будут сто­ять с ча­стич­кой to.

При­мер:

I wasmade to wash the dishes. – Меня за­ста­ви­ли по­мыть по­су­ду.

I was notallowed to watch a late film. – Мне не раз­ре­ши­ли по­смот­реть фильм, ко­то­рый шел позд­но.

Срав­ни­те ис­поль­зо­ва­ние ин­фи­ни­ти­ва в ак­ти­ве и пас­си­ве:

Active: Mother made me eat the soup.

Passive: I was made to eat the soup.

Active: Father let me drive his car.

Passive: I was allowed to drive the car.

 Практическое задание

За­пол­ни­те про­пус­ки ча­стич­кой to, где это необ­хо­ди­мо:

1. Let me ____ find her address.

2. He would like her ____ come to his birthday party.

3. I want you ____ read the text.

4. Ann was made ___ climb the hill.

5. Nick made his cat ___ drink his medicine.

6. We expect the delegation ___ arrive on Monday.

7. The teacher doesn’t let us ___ use mobile phones in class.

8. We know him ___ be an excellent cook.

9. I hate my cat ___ sit on the table.

Про­верь­те себя:

1. Let me find her address.

2. He would like her to come to his birthday party.

3. I want you to read the text.

4. Ann was made to climb the hill.

5. Nick made his cat drink his medicine.

6. We expect the delegation to arrive on Monday.

7. The teacher doesn’t let us use mobile phones in class.

8. We know him to be an excellent cook.

9. I hate my cat to sit on the table.

 Особенности использования глаголов чувственного восприятия в сложном дополнении

Нужно также за­пом­нить, что после гла­го­лов чув­ствен­но­го вос­при­я­тия ос­нов­ной гла­гол тоже ис­поль­зу­ет­ся без ча­сти­цы to. К гла­го­лам чув­ствен­но­го вос­при­я­тия от­но­сят­ся гла­го­лы feel, hear, see, observe, watch etc.

При­мер:

We noticed Ann read the book.

I heard her sing.

She felt the wind blow on her face.

The children watched puppies run.

Ино­гда после этих гла­го­лов можно ис­поль­зо­вать при­ча­стие на­сто­я­ще­го вре­ме­ни (Participle I).

При­мер:

I heard her singing in the bathroom.

Granny watched the children playing in the yard.

От­ли­чить эти два ис­поль­зо­ва­ния не слож­но. Если мы го­во­рим о за­вер­шен­ном дей­ствии це­ли­ком, то нужно ис­поль­зо­вать ин­фи­ни­тив, а если толь­ко о части дей­ствия (или неза­вер­шен­ном дей­ствии), тогда нужно ис­поль­зо­вать при­ча­стие.

При­мер:

Я видел, что он при­шел. – I saw him come.

Я видел, что он воз­вра­ща­ет­ся. – I saw him coming.

 Практическое задание

Да­вай­те по­тре­ни­ру­ем­ся стро­ить пред­ло­же­ния по этой части пра­ви­ла. Из­ме­ни­те пред­ло­же­ния по об­раз­цу, ис­поль­зуя ин­фи­ни­тив или при­ча­стие.

При­мер:

The children were running at the stadium. The teacher watched them. – The teacher watched the children running.

The girl tore the book. Tim saw it. – Tim saw the girl tear the book.

1. Granny watched her cat. The cat was playing.

2. Somebody entered the hall. I heard it.

3. Becky tore a book. Tom noticed it.

4. Mother kissed Bambi. He felt it.

5. The cat was rubbing against my leg. I felt it.

Про­верь­те себя:

1. Granny watched her cat playing.

2. I heard somebody enter the hall.

3. Tom noticed Becky tear a book.

4. Bambi felt his mother kiss him.

5. I felt the cat rubbing against my leg.

 

Еще глаголы, которые используются в сложном дополнении

Су­ще­ству­ет целый ряд гла­го­лов, ко­то­рые могут ис­поль­зо­вать­ся в слож­ном до­пол­не­нии. Их нужно вы­учить на па­мять: assume, believe, consider, choose, find, prove, suppose, report, think etc.

При­мер:

He proved them to be innocent. – Он до­ка­зал, что они неви­нов­ны.

She considered Harry to be a weak boy. – Она счи­та­ла Гарри сла­бым ре­бен­ком.

They reported the plane to crash. – Со­об­щи­ли, что са­мо­лет раз­бил­ся.

 Практическое задание

A disastrous day

Mary: It was a disastrous day yesterday!

Ann: Why?

Mary: To begin with, I was late for school and you know our teacher doesn’t want us to be late!

Ann: Yes, she hates us to be late! And what did she ask you to do?

Mary: Ask? She made me stay after classes and do 10 extra exercises!

Ann: At least you know the topic well now! We know her to be strict but fair.

Mary: But I was late for the date! Mike expected me to come at 3! He called me up several times but I forgot my cell phone at home!

Ann: Gosh! What did he do?

Mary: He went to the cinema alone.

Ann: Oh, my! Good for him! I wouldn’t expect a boy to go anywhere alone! You are lucky he didn’t invite another girl!

Mary: Don’t say that! You will make me feel even more miserable!

Ann: Did he forgive you?

Mary: Yes, he did, after I talked to him for an hour. And then Mum came home to find piles of dirty dished in the sink. It made her angry and she made me wash up immediately.

Ann: What’s wrong? You would have done it all the same.

Mary: But Mum didn’t let me go to tomorrow’s party!

Вопросы к конспектам

1. Рас­крой­те скоб­ки, ис­поль­зуя слож­ное до­пол­не­ние:

1. Do you want (they, stay) at the hotel or with us? 2. I'd like (the professor, look through) my report. 3. Do you want (I, show) you the sights of the city? 4. We expect (he, arrange) everything by the time we come. 5. I want (she, tell) me the news in brief. 6. He expected (the meeting, hold) in the Red Room. 7. I would like (they, fix) an appointment for me for Tuesday. 8. We want (she, introduce) us to the president. 9. I don't want (they, be late) for dinner. 10. He expected (she, invite) to the party by the Smiths. 11. I'd like (the dress, buy) by Saturday. 12. I don't want (she, treat) like Alice.

2. Объ­еди­ни­те пред­ло­же­ния, ис­поль­зуя слож­ное до­пол­не­ние:

1. They did not notice us. We passed by. 2. He heard her. She was playing the piano. 3. He saw her. She burst into tears. 4. I felt her hand. It was shaking. 5. He hasn't heard us. We called his name. 8. They haven't seen the accident. It occurred at the corner. 7. I heard them. They were arguing. 8. She heard the footsteps. They were dying away. 9. She felt something. It was crawling around her neck. 10. We many times heard him. He told this story. 11. She noticed the expression of his face. It changed suddenly. 12. I heard somebody. He mentioned my name. 13. I felt something hard. It hurt my leg.

3. * Пе­ре­ве­ди­те на ан­глий­ский язык, ис­поль­зуя слож­ное до­пол­не­ние:

1. Я не ожи­дал, что этот по­ли­цей­ский будет таким невеж­ли­вым (impolite) че­ло­ве­ком. 2. Мы бы хо­те­ли, чтобы вы до­ста­ви­ли (deliver) то­ва­ры к концу июня. 3. Я ожи­дал, что ее при­гла­сят туда. 4. Они не ожи­да­ли, что его спро­сят об этом. 5. Я слы­шал, как его имя несколь­ко раз упо­ми­на­лось на со­бра­нии. 6. Он не за­ме­тил, как мы по­до­шли к нему. 7. Вы ви­де­ли, как они над чем-то сме­я­лись? 8. Мы не ожи­да­ли, что об этом объ­явят (announce) по радио. 9. Мне бы хо­те­лось, чтобы она ска­за­ла нам, что она будет де­лать се­год­ня ве­че­ром. 10. Я думаю, что се­год­ня вы услы­ши­те, как она поет.

Последнее изменение: Понедельник, 9 Октябрь 2017, 01:18